Jag måste erkänna, jag är en riktig godisgris. Och det finns få saker jag uppskattar så mycket som att småäta på saker. Det bästa är saker i munsbitar. Dessvärre kan man inte äta godis hela tiden, så mitt sätt att tackla sötsuget är ett ge efter lite då och då med hälsosammare alternativ. Det var så jag började med raw-bollar! Min favorit är med dadlar, nötter kakao och kaffe som rullas i kokos men idag experimenterade jag fram några nya. De blev så goda att jag känner att jag nog måste dela med mig av detta.

Raw bollar med smak av kanelbullsfyllning
1 dl nötter (mandlar passar perfekt men blanda gärna jag tog mandel och valnötter)
0,5 dl kokosflingor
10 st urkärnade dadlar (ICAs eco är bäst!)
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma 
0,5 tsk vaniljpulver
Nypa salt
1 msk kokosolja
Någon tsk vatten
Ett par msk hackade mandlar att rulla bollarna i

Börja med att hacka mandlarna som ska användas att rulla bollarna i. Enklast i en matberedare. Lägg åt sidan.

Mixa sedan nötter och kokos till ett fint mjöl. Tillsätt kryddor, dadlar och kokosolja och mixa ihop till en smulig deg. Tillsätt vatten om degen fortf är smulig, men ta inte för mycket! Börja med en tesked, mixa och kolla konsistensen. Det ska vara krämigt men inte blött! Rulla till bollar, antingen mellan två skedar eller med händerna och rulla bollarna i hackade mandeln. Ställ kallt tills servering.





kanelbulle,

Kommentera

Publiceras ej