I helgen har det faktiskt blivit en hel del matlagning. Mitt intresse för asiatisk matlagning har nämligen växt på senaste tiden. Och sedan jag upptäckte de magiska och fantastiskt billiga asiatiska matbutikerna kring hötorget är det ännu roligare att experimentera! Förrutom att jag i helgen lagat såväl vietnamesiska vårrullar och Pho så provade jag igår för första gången att göra egna dumlings! Nu är jag ändå så pass novis inom området att jag inte vet skillnaden på Dumplings, Gyoza, Potstickers och allt vad de heter. Så jag kommer kalla de jag gjorde för dumplings :)

Vad är då dumplings? Jo kort sagt är de små degknyten som är fyllda med kött/skaldjur/grönsaker och sedan antingen stekta, ångade, kokade eller kombination av dem. Det kan hända att de byter namn beroende på tillagningssättet.

Jag har därför i veckan läst på en del om dumplings. Om hur man lagar dem, om man borde göra egen dumplingsdeg, hur man borde tillaga dem, hur man viker dem (!) samt förslag på olika fyllningar. Så i lördags tog jag mig förbi Asian Market som hittils är min favorit av butikerna vid Hötorget. Eftersom jag inte verkade tycka det var värt att göra egen deg, även om den verkade väldigt enkel så hoppade jag gärna det steget nu. Så köpte på mig färdiggjorda dumplingsblad eller vad man kallar de, eller Gyoza skins som de hette här. Jag kollade även på att köpa en bambu-steamer där. Men de var rätt dyra så det kändes in värt det. Dock hade min lokala Ica börjat sälja Beijing8’s saker så där köpte jag på mig en steamer till halva priset av av Asian Market tog. Nu var det bara hem och påbörja projektet.

 

 

 
Såhär såg min steamer ut :)
 

Recept för ca 3 personer.

 

Ingredienser:

1 paket Gyoza skins/dumplingsblad/deg

 

Fyllning:

500 gram Fläskfärs
Ett knippe vårlök, finhackad
2 matskedar riven ingefära
2 vitlöksklyftor, rivna
Färsk koriander efter smak
1 matsked Ostronsås
1 tesked Sesamolja
1 tesked fisksås
½ röd chili
1 tesked salt
Peppar

Dipsås:
Soja
Chilisås
Sesamolja
Risvinäger

Om Gyoza skinsen är frysta, ta ut dem ur frysen i tid och låt tina i rumstemperatur. Blanda sedan ihop alla ingredienser till fyllningen. Blanda väl. Smeten ska kännas smidig så tillsätt någon mer vätska om den känns torr. Jag hade i en matsked vatten, inte helt säker på att det var optimalt. Öka hellre på med lite mer ostonsås eller kanske en äggula. Låt stå i ca 30 minuter så den hinner dra åt sig alla smaker. Sedan är det bara att börja med monteringen.

Ett tips är att kolla på youtube hur man faktiskt viker en dumpling. Kolla t.ex här.  Lägg ett gyoza skin i handen, klicka på ca 1 tsk av fyllningen, fukta hela kanten runt genom att doppa ett finger i vatten och dra runt hela gyoza skinet. Vik sedan först ihop den rakt över och tryck till i mitten, vecka sedan ihop kanterna och se till att den håller tätt. Ställer ner den färdiga dumplingen på en bakpåtsbeklädd tallrik. Sen är det bara att vika på. Skulle uppskatta att 500 gram färs kanske gav runt 30 dumplings.

 

Koka upp vatten i en kastrull som passar bambu steamern. Jag hade valt en ganska stor steamer så jag fick ta min 4,4 liter creuset. Fyll kastrullen halvvägs med vatten och låt koka upp. Klipp till en rundel i bakplåtspapper och lägg i botten på steamern, placera så många dumplings som får plats i steamern utan att de rör vid varandra. När vattnet kokar, placera steamern, med lock, på kastrullen och sätt en timer på 5-6 minuter. Sedan är de klara! De har då fått en fin genomskinlig färg och är alldeles glansiga. Har man ingen steamer kan man först steka dumplingen i en stekpanna med olja och när de fått färg i botten så häller man på ca 1 dl vatten, lägger på ett lock och låter vätskan koka in. Jag försökte detta men det gick inge bra så jag höll mig till ångingen :)

Dumplings redo att ångas

Blanda ihop ingredienserna till dipsåsen. Exakta proportionerna vet jag inte men man vill ha en söt/salt/syrlig sås med lite sting till. Prova er fram! Till servering rekommenderar jag att man även kokar upp lite Edamamebönor eller lite ångad Broccoli med vitlökt till. Det är gott att bryta av smaken med något fräscht, särskilt om man bara har gjort 1 smak på dumplingen.

En uppsättning färdigångade dumplings

 

Kan ju konstatera att detta inte var svårt att göra utan bara roligt, och jätteenkelt och jättegott. Visst det tog väl lite tid att vika ihop alla dumplings men i övrigt är det snabb matlagning. Ni måste prova helt enkelt!

 

Asian Market, Dumplings, Gzoya, Vitlök, bambu steamer, fläskfärs, ingefära, koriander, ostronsås,

Kommentera

Publiceras ej