Snart är det åt igen dags för mig att ha halv-åtta-hos-mig middag. Så kanske bäst att berätta om den föregående innan dess :)

Sist, hade jag tema Vilt! Oj så peppad jag var inför detta! Under min research ramlade jag över en fantastisk hemsida nämligen Jägarförbundets egna hemsid. De har en fantastisk del med recept på sin hemsida. Tror jag satt och drgglade igenom de flesta där innan jag hittade min meny. För ovanlighetens skull så tog jag färdiga recept istället för att komponera ihop egna.

 Menyn blev som följande:

Förrätt: Älgcarpaccio med enbärsmajonär och ginmarinerade lingon

Varmrätt: Kryddstekt hjortrygg med pumpapure, pankofriterad potatis och picklade grönsaker

Efterrätt: Äppelterrinn med kardemummaglass och kavringsströssel

 

Förrätt:

Med tanke på vilt temat så kändes det inte som det var läge för en vegetarisk efterrätt. Efter att ha surfat runt lite på Ingredienser och recept hittas även här

Enbärs majonäs: Dagen innan middagen så förberedde jag enbärs majonäsen genom att värma upp lite enbär i olja. Lät sedan enbären stå dra i oljan över natten innan jag dagen silade bort enbären och därefter vispade upp dem till en majonäs tillsammans med lite äggula och citron.

 Carpaccion: Älgbiffar har jag varit förbi Hötorgshallen och köpt. Bad dem skiva tunna skivor så jag kunde banka ut dem hemma själv. Det gjorde jag helt sonika genom att lägga en bit älgbiff mellan två plasfolie bitar på en stor skärbräda med en handduk under och banka med en stekpanna tills önskad storlek var uppfylld (givetvis med hörselkåpor på öronen). Sedan la jag köttet i frysen någon timme och tog fram ca 10 min innan servering.

 Ginmarinerade Lingon: Lingonen marinerades med lite gin och socker. Sen stoppade jag ett par grova brödskivor i mixern och mixade grovt och stekte i en generös klick smör och lät dem rinna av på lite papper.

 

Sen lade jag upp det hela på ett stort uppläggningsfat.  Först kött, sen rikigt med flingsalt, på med lingonen och lite spad, sen lite klickar majonäs, bröd, peppar, olivolja och slutligen lite ärtskott

 

Varmrätt

En stek kändes ju liksom rätt att göra. Och eftersom det blev Älg till förrätt så fick det bli Hjort till varmrätt. Här hittade jag ett recept som både lät och såg magiskt gott ut. Hör själv: rostad pumpapure, pankofriterad potatis, hjortstek. MMMMmmmm!

 Pickade grönsaker: Även detta projekt krävde lite förberedelser dagen innan. Helt enkelt i form av pickling av grönsakerna. Dagen innan skalade jag och skar jag gulbetor, butternutpumpa och smålökar i önskad storlek och kokade enligt anvisning. Sedan fick de ligga i en vinägerlag med lite lagerblad över natten.

 Pumpapure:På kvällen för middagen skalade jag och skar pumpa i mindre bitar och blandade med 2 skivade vitlöksklyftor, 1 gullök o h olivolja på en stor plåt. Rosade alla ingredienser i ugnen på ca 225 grader i 30 min. Sedan mixades detta tillsammans med 2 dl creme fraich och lite pressad citron i en blender och smakdes av med salt och peppar.

 Hjortstek:Jag blandade timjan, hel svartpeppar, enbär, hela fänkålsfrön och flingsalt i en mortel och rubbade sedan in kryddblandingen i köttet. Sedan stekte jag köttet tills det fått färg i en stekpannan innan jag lade det i en ugnsform med en termometer som skulle larma när det stod på runt 50 grader. (jag litar inte helt på kötttermometrar så jag har alltid lägre än vad som står). Efter cirkus 30 minuter så tog jag ut köttet och lät det vila under aluminiumfolie innan jag skar upp det.

 Potatis:Potatisen kokas mjuk i saltat vatten och låts sedan svalna lite. Sedan rullade jag den i mjöl blandat med chili, sedan rullas i uppvispat ägg för att slutligen få rullas i panko! Mmmm panko.... Sedan friteras potatisen tills den är gyllenbrun i olja. Jag brukar använda min vanliga Creusetgryta för detta ändamål. Men kom ihåg att ha ett lock i närheten!

 Champonjoner: Svamparna ansades och klyftades och stektes i rikligt med smör.

...här skulle man också göra en steksky men 1) jag fick ingen sky över när jag stekte mitt kött och 2) klockan var 21 och vi var hungriga och 3) jag orkade helt ärligt inte med ett 8:e steg. Men den hade nog varit god till!

 

Och vips så var varmrätten klar!

 

Efterrätt

Valmöjligheterna var ju lite fler när det kom till efterrätter men ville samtidigt hitta något som passade ihop tillräckligt bra med temat. Bestämde mig rätt fort för att en Äppelterrine skulle vara trevligt att prova att göra. Efter lite funderande bestämde jag mig för att servera den med en kardemummaglass till. Hittade inga märken som sålde färdig kardemummaglass så jag fick helt enkelt göra en egen. Note to self: ska glassen stå ett tag i frysen och om man inte är hemma samtidigt bör man använda glassmaskin.

 

Äppelterrine:
6 syrliga äpplen, skalade och tunnt skivade
2 dl socker
Saft av 1 citron
1 dl äppelmust
Ca 1 stor tumme med färsk riven ingefära
6 gelatinblad, blötlagda

För karamelliserar man socker och citron (lägg bägge i en tjockbottnad kastrull och låt smälta) När färgen blivit lite brun så tillsätt äppeljuicen och ingefäran. Tillsätt sedan äpplena och låt skjuta tills de är mjuka, vilket går rätt snabbt om de är tunnt skivade. Blätlägg först gelatinbladet i kallt vatten och tillsätt dem i äppelblandingen när äpplena svalnat något. Häll upp i en plastad form (jag använde en vanlig brödform) och låt stelna i kylen under lätt press.

Kardemummaglass:
1,25 dl strösocker
5 st äggulor
2,5 dl mjölk
1 tsk kardemumma, kärnor, hela
2,5 dl grädde

 

Vispa först äggulor och socker vitt och pösigt med en elvisp. Grovkrossa kardemummakärnorna i en mortel. Värm mjölk, grädde och kardemumma precis till kokpunkten och sila sedan bort kardemumman. Vispa ner äggblandningen i den heta gräddmjölken. Värm under ständig vispning tills glassmeten tjocknar något. Låt den kallna i vattenbad i diskhon. Rör om då och då. Om du har en glassmaskin – grattis! Häll i smeten där och följ ansvisningarna. Om du som jag, inte har en glassmaskin, rekommenderar jag enbart dig att servera glassen en dag du varit hemma hela dagen och kan röra i formen cirkus 1 gång i timmen i några timmar. Så gjorde ju inte jag denna gång så min glass blev stenhård. Men förvisso f*rbannat god ändå.

 

Kavringsströssel:

Ett par skivor kavring
Smör
Socker
Kanel

Mixa kavringssmulorna i en mixer, stek i smör och tillsätt någon matsket socker och kanel. Låt svalna på lite papper.

Servering: skär upp terinnen i kuber och om du har en smidig glass, lägg upp en kula, om inte, skär en kub glass. Strössla över lite kavring och servera direkt.

 

 

Detta var väldigt gott men kan ju säga att det var lite för mycket att göra på en och samma kväll. Vi åt varmrätten efter kl 21 på kvällen och det efter jag fått lite hjälp av mina gäster. Och då är jag ändå rätt duktig på att planera. I förrätten så var jag inte så förtjust i majonäsen, jag undrar om man verkligen ska hetta upp oljan innan man gör majonäsen. Oljan luktade bättre av enbär innan måste jag säga. Men varmrätten blev fantasisk! Särskilt den rostade pumpapuren och pankopotatisen MMMMM!. Efterrätten blev jag halvnöjd med. Det var för mycket vätska när jag ställde in den i kylen för press, så det blev lite geleigt av det. Men riktigt god smak!

 

Nu är det bara att kavla upp armarna, för nästa vecka är det min tur igen (ja, jag ligger lite efter med blogguppdateringarna...)! Tema Ingefära!

hjort,

Kommentera

Publiceras ej