Igår var jag riktigt sugen på den höstiga kombinationen svamp och pasta. Efter en snabb inspirationsrunda på world wide webben så kom jag fram till att ragu på någon fin korv skulle passa fin fint till min anrättning. Sagt och gjort; i matbutiker jag inhandlade färsk salsiccia, svamp (kantarellerna var dessvärre slut så körde på skogschampinjoner) och lite tomater och gick hem och lagade följande:

 

Till ca 3 hungriga eller 4 lagomt hungriga personer

  • 3 färska korvar (jag tog salsiccia) Ca 300 gram totalt.
  • Ca 150 gram valfri svamp. Jag tog skogschampinjoner och torkade trattkantareller som jag hade hemma.
  • 1 gul lök, grovt hackad
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2 dl vitt vin
  • 1 burk körsbärstomater
  • 3 msk tomatpuré
  • Timjan, färsk eller torkad
  • Valfri pasta till servering t.ex. tagiatelle
  • Parmesan

 

 

Börja med att dela skinnet på korvarna och tryck ut innehållet i korvarna en gryta. Bryn korvinnehållet på hög värme i grytan och hacka sönder korvarna i mindre bitar. Man behöver inte tillsätta något fett i grytan då korvarna i sig kommer ge ifrån sig en hel del. Stek samtidig på svampen i torr stekpanna. När svampen gett ifrån sig allt vatten kan man slänga ner en klick smör. Ställ åt sidan. Använder du som jag, lite torkad svamp, förväll dem först i lite vatten, krama ur allt vatten och släng ned dem i stekpannan lagom till att de färska svamparna börjar släppa ifrån sig vätska! 

Ta upp korven ur grytan och lägg i en skål, men låt det mesta av fettet vara kvar i grytan. Sänk värmen och stek löken och vitlöken mjuk i fettet från korven. Tillsätt den stekta svampen och fräs i ytterligare någon minut. Slå på vinet och låt det mesta reduceras bort. Tillsätt tomatpuren och burken med körsbärstomater och låt koka i några minuter. Smaka av med salt, peppar och timjan.

Servera sedan med förslagsvis Tagiatelle eller annan bredare pasta och rikligt med parmesan. Tror även en liten näve ruccola på toppen skulle passa fint till, men det hade jag dessvärre inte :)

 

 

Kommentera

Publiceras ej