Det är inte allt för ofta jag bakar bröd ska jag erkänna. Baking är ofta lite för exakt vetenskap för att jag ska orka beblanda mig med det. Men för några veckor sedan hade jag lite folk över och ville då bjuda på bröd. Jag hade tidigare läst om att man kunde grädda bröd i en gjutjärnsgryta och att det i sig gjorde brödet väldigt saftigt. Miljön innuti en gjutjärnsgryta (med lock på) blir nämligen som en liten miniugn i sig. Dessutom behöver degen i sig aldrig vara lika fast om man gräddar den i en gryta. Ska degen vara fast måste man ofta hålla på och knåda och ha sig = segt och jobbigt.

 
 För ett tag sedan var jag inne i en period där jag bakade väldigt mycket med kalljästa degar. Helt enkelt för att det då går snabbare att få fram ett färdigt bröd på bordet på morgonen. Så när jag då kunde kombinera mitt önskemål om kalljäsning och gjutjärnsgryta så kände jag att det var en vinnare!

Det bästa med det här receptet är; få ingredienserfå moment. Det enda negativa jag kan komma på är att du måste komma ihåg att blanda ihop degen redan kvällen innan. Men det går å andra sidan på ett par minuter så det gör inte så mycket. Eller hur?

 

 

Detta behövs för ett bröd:

 

  • 7 dl vetemjöl (går även att byta mot någon grövre sort om man vill)
  • 1,5 tsk salt
  • 3 dl kallt vatten
  • 5 gram jäst, jag använde färsk.

 

 

Kvällen innan (eller 12 timmar innan) baket: Blanda ihop alla ingredienser. Rör ihop tills degen precis går ihop. Du behöver absolut itne knåda och hålla på. Täck med ett lock/plastfolie och låt stå framme i rumstemperatur och jäsa i ca 12 timmar.

 På dagen för baket: Häll ut smeten på en väl mjölat bakbord. Degen kommer vara kletig så snåla inte med mjölet på bakbordet. Dra lite försiktigt i degen och liksom vik ihop den över sig själv ett par gånger. Strö massa mjöl på en bakhandduk och lägg degen med de vikta delarna nedåt i handduken. Täck över och låt jäsa i ca 1-2 timmar (jag körde bara på 1). Sätt ugnen på 225 grader och ställ in den tomma grytan i ugnen så den hinner bli riktigt varm. Ta ut grytan och snäng ner lite mjöl i botten. För flytta sedan degen från brödhandduken till den varma grytan (var försiktig!), denna gång med den vikta delen uppåt. Sätt på locket och grädda i ugnen i ca 30 min med locket på. Tag sedan av locket och grädda ytterligare i 15 min. Låt svalna på ett galler.

 

 

 

Så här ser det ut när man tar av locket efter 30 min!

Matlagning, bröd, kalljäst,

Kommentera

Publiceras ej