Det  blir en hel del asiatisk mat nu som ni kanske märker. Det finns flera anledningar till det; 1) Jag var ju nyss i Thailand och åt så fantastiskt mycket god mat, 2) Nu när jag väl vill börja laga mer asiatiskt så har jag köpt på mig en hel del ingredienser= mindre saker att handla till varje måltid 3) Jag älskar ju denna typen av mat!

 

Jag har ju under hösten lagat Pho några gånger som ni kanske minns? Vilket är en magiskt god buljongbaserad soppa som man kan tillsätta lite allt möjligt i. I just den versionen jag gjort så kokar man först en buljong på högrev och kryddor som får koka ett par timmar. Det är fantastiskt, men vem har den tiden en måndag mitt i livet? Så tidigare i veckan var jag sugen på en mustig buljongsoppa men insåg att det inte fanns några 3 timmar av väntan på att buljongen ska bli klar att tillgå. Så jag googlade runt lite och kom fram till att man nog kan göra en buljong lite snabbare än så. Resultatet blev en kyckling Pho!

 

 

Recept för ca 4 personer:

Till buljongen:

  • 1 stjälk citrongräs
  • 1 tumstor bit ingefära, skivad
  • 3 vitlöksklyftor, skivade
  • 1 gul lök, skivad
  • 1 röd chili, hel
  • 5 Limeblad (eller 1 msk kaffirlime blad, om malda)
  • 2 Stjärnanis
  • 3 tärning kycklingbuljong
  • 3 Liter vatten
  • 2 msk Fisksås

 

Att ha i ca 10 min innan servering:

  • Ca 600 g kycklingfilé (bröst/lår) tunt strimlat. (Det går precis lika bra att använda t.ex. kycklingklubbor eller liknande, men släng gärna med dem från början då och ta sedan upp och strimla köttet och lägg tillbaka i grytan vid servering)
  • 150 gram svamp, skivad (jag tog skogschampinioner)
  • Risnudlar, gärna så breda som möjligt

 Till servering:

  • Vårlök, hackad
  • Koriander
  • Böngroddar
  • Lime

 

Gör såhär: Fräs Lök, vitlök, ingefära och citrongräs i några minuter tills löken blivit mjuk. Tillsätt vatten och alla övriga ingredienser. Låt koka utan lock så länge du orkar vänta, men gärna 30 min i alla fall. Smaka av och känn hur pass salt buljongen är. Tänk på att lite av sältan försvinner när man sen tillsätter kycklingen. Sila av buljonggrönsakerna och tillsätt sedan svampen och kycklingen och låt koka i ca 8 minuter tills kycklingen är genomkokt. Koka upp risnudlar enligt förpackningens anvisningar. Vid servering: Lägg lite nudlar i botten av en djup skål, ös på med kycklingsoppan, lägg i en näve böngroddar i buljongen och toppa med vårlök och koriander. Servera med en limeklyfta på sidan.

 

Pho med kyckling!

 

Pho, asiatisk mat, chili, citrongräs, ingefära, koriander, kyckling, nudlar,

Kommentera

Publiceras ej