Det är inte ofta jag lägger upp recept som jag själv inte varit inne och modifierat en massa. Men ibland gör jag undantag. Som idag! Denna gryta är en av de godaste jag gjort så jag känner att jag måste sprida receptet vidare. Receptet har jag hittat hos Taste by Louise
 
Dessutom är det här en väldigt typisk maträtt som jag gillar att tillaga. Det kräver lite prepp, men är absolut inte svårt utan behöver bara lite tid och kärlek. Och jag älskar grytor!  Den här grytan är så god! Jag är själv inte dunderförtjust i ädelost men det tillför bara en magiskt god sälta till grytan. Och servera gärna med sötpotatispure till. Det likom gör hela rätten :) Här nedan har jag skrivit receptet så som jag brukar göra det:
 

Detta behövs till ca 6 portioner:

Marianden:
4-5 dl  rött vin
2 vitlöksklyftor, finhackade
2 msk krossade enbär
1 tsk torkad timjan
1 gul lök, grovhackad
2 morötter, skalade och grovhackade
ca 1 kg högrev. Skuret i grytbitar.

Till grytan:
5 dl vatten
3 msk koncentrerad viltfond
200 g kantareller, delade
2 msk smör
100 g ädelost, smulad
3 dl vispgrädde
1 msk kinesisk soja
2 msk svartvinbärsgelé
maizena till redning
salt
nymald svartpeppar

Sötpotatispure:
ca 1,5 kg sötpotatis
3 dl cream fraiche

Dagen innan grytan ska ätas:
Blanda ihop vinet med vitlök, enbär,  torkad timjan grovhackad lök och morot. Lägg i köttet och låt stå i kylen över natten.

På ätardagen:
Ta upp köttbitarna ur marinaden och bryn dem i olja i en stor gryta. Slå över marinaden med rotfrukterna. Tillsätt därefter vatten och viltfond. Låt koka under lock på låg värme tills köttet är mört. Det beror lite på storleken på dina köttbitar men cirka 1 ½ timme. 

Skala sötpotatisen och skär i mindre bitar. Koka tills potatisen är mjukt och mixa ihop med creme fraiche tills lagom konsistens. Smaka va med salt och peppar och eventuellt lite hackad timjan.


Stek kantarellerna i smör. Tillsätt kantareller, ädelost, grädde, soja och gelé i grytan. Red av med maizena och smaka av med salt och peppar. Låt sjuda i cirka 5 minuter.  Servera grytan tillsammans med potatis och garnera med hackad persilja.

 

Dessvärre har jag själv inga fina bilder på grytan. Gryta på tallriken brukar dessutom inte se så fint ut heller. Så jag lånar bilden från receptet jag blivit inspirerad av. Men prova denna gryta. Den är MAGISK!

 

 Källa: Taste by Louise

1 kommentarer

Ida

23 Sep 2015 01:42

Men jäklar va gött det lät!

Kommentera

Publiceras ej