Så här i juletider så är jag löjligt förtjust i att göra julgodis. Så pass att jag hellre bakar det än äter det. Några stående favoriter är bl.a. chokladkola och rockyroad. Men ibland måste men prova nytt! Och visst hör man på namnet hur gott fudge låter?? 

Jag har hittat massvis med recept på fudge i olika goda kombinationer med lakrits, salt, nötter med mera men ville först prova en mer neutral version. Så igår gav jag mig på att koka mjölkchokladfudge!






Detta behövs:
3 dl vispgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 msk honung
50 g smör
100 g mjölkchoklad

Häll upp grädden, sockret och sirapen i en rätt stor kastrull, ta en större än du tror du behöver. Jag körde i la creuseten. Koka tills blandningen kommit upp i 120 grader. Jag körde med min vanligaelektroniska  kökstermometer. De brukar gå upp till över 120 grader. Man kan även testa med vanliga hederliga kulprovet om man inte har en sådan. Passa kastrullen hela tiden, grädde kokar lätt över!  När blandningen nått 120 grader, tag av kastrullen och rör ner smöret och honungen först tills allt blandats. Tillsätt sedan chokladen och rör tills smeten är blank och fin. Häll upp i en relativt liten form (jag tog en som var ca 25x25) klädd i bakplåtspapper. Låt stå svalt innan du skär upp den i lagom stora bitar.


Gott!!!







jul, julgodis,

Kommentera

Publiceras ej