Att jag tycker om att laga mat vet nog de flesta, vad många däremot inte vet är att jag inte är särsilt förjust i kokböcker. En av anledningarna är att jag inte gillar att följa recept, en annan att jag tycker de flesta böckerna antingen är för enforminga och enkelspåriga, för tråkiga är eller kräver utrustning som två fullt utrustade kockkök. Dessutom gillar folk av någon anledning att ge mig kokböcker vilket resulterar i att jag har en drös oanvändna kokböcker stående hemma.
 
Men nu var det dessutom ett tag sedan jag började laga massa mat, så jag har bestämt för mig att anta en utmaning. Det får bli Den Stora Kokboksutmaningen. Jag måste alltså laga all mat i en hel kokbok. Jaha, men hur ska de gå om du tycker att alla böcker är så tråkiga? Ja, men nu är det ju så fiffigt att det finns en kokbok jag gillar. Om jag vore din hemmafru av Lotta Lundgren (sjukt passande namn för övrigt(). Men jag har trots detta aldrig laga någonting från kokboken. Inte nog med att boken är den mest grafiskt tilltalade boken jag någonsin stött på så är den fylld med härliga recept av rätt blandad karaktär.Vad sägs t.ex. om Thailändsk gurksallad med rimmad kyckling, eller Randig morotssoppa med vanilj, citron och kanel eller Öppen lasagne med spenat, ricotta och mandelpesto? Mmmmmm säger jag!!
 
Så här kommer utmaningen gå till:
Varje vecka ska jag laga minst en slumpmässigt vald rätt från kokboken. Det slumpmässiga bör väl förvisso ha något slumpmässigt inslag i sig, men formen få ta sig längst vägen. Resultatet kommer ni få ta del av längst vägen.
 
 
 



 
 
 
 Följ med vettja!
 
 

Kommentera

Publiceras ej