Jag vet att fokusen inte har varit helt hundra på denna lilla utmaning senaste tiden. Men nu har jag funnit helt ny energi och motivation till att ta tag i den igen. 

När jag ändå lagat Tom Kha Gai:en tidigare i veckan så hade jag redan massa citrongräs över och kom då på att ett av recepten i boken faktiskt krävde detta. Så igår lagade jag Kycklingbiffar med citrongräs till det blev de ett annat recept från Lotta - kokosris. Det här blev helt fantastiskt gott!

 

 

 
 

 

 Recept för 3 hungriga eller 4 inte så himla hungriga personer:

Kycklingbiffar:

  • 500 gram kycklingfärs
  • 1 stor tumme med ingefära
  • Ca 5 stycken kvistar citrongräs (om tillräckligt tjocka för att kunna delas i 2, annars 10 st)
  • 1 ägg
  • Ströbröd, helst Panko <3
  • Olja
  • Salt

Kokosris:

  • 1 burk kokosmjölk
  • 3 dl basmatiris
  • Vatten
  • Salt

 Gör såhär:
Kycklingbiffar: Börja med att sätta ugnen på 180 grader. Lägg kycklingfärsen i en skål, riv ingefäran och pressa ner all saft i skålen och släng resten. Blanda ihop med ett ägg, salt och tillräckligt med ströbröd för att färsen ska hålla ihop. Jag har ingen aning om måtten. Jag brukar hälla i lite, blanda runt, låt stå och svälla och sen kolla. Om citrongräsen är tillräckligt tjocka för att kunna delas så skär dem mitt i tu. Banka sedan med en kniv på den tjocka änden av kvisten med baksidan på en kniv. Häll upp lite olja i en skål och gnid in i händerna. Forma med oljiga fingrar en oval kycklingfärsbiff och tryck in citrongräset i mitten. Lägg på en oljad skärbräda medan du formar resterande. Rulla sedan biffarna i ströbröd. Här någonstans borde du sätta på riset. Se nedan. Häll upp 1 cm olja i en stekpanna och stek biffarna gyllenbruna. Lägg upp i en ugnsform och låt de gå klart i ugnen i ca 15 minuter.

Kokosris: Måtta upp 3 dl basatisriset med lite mindre vatten än instruktionerna säger. Häll i kokosmjölken och salt. Låt koka på lägre värme än du vanligtvis skulle koka ris på. Rör gärna om någon gång under kokningen.

Servera sedan biffarna med limeklyftor, hackad koriander och förslagsvis en tomat/mango-salsa.

 

 
 

Myyyyycket gott!!!!!! Och ursäkta bilderna. Det blev inte bättre bilder än såhär eftersom jag så himla gärna ville äta upp allt.

citrongräs, kokos, kokosmjölk, kokosris, koriander, kyckling, kycklingfärs, panko,

Kommentera

Publiceras ej